Monday, April 19, 2010

khesah daku

Pada suatu pagi yang hening,seperti biasa aku bangun dari tilam ku dan terus menuju ke toilet. Aku cuci muka aku dengan pembersih muka aku yang senantiasa bertukar dan memberus gigi dengan rentak yang rancak. Setelah itu,aku membersih tubuh aku dengan bahan-bahan yang sepatutnya. Sebaik selesai,aku terus menuju ke kamar dan memakai pakaian sekolah ku. Handphone senantiasa berada di samping aku. Buku-buku Tingkatan Enam aku telah ku susun rapi di dalam tas besar kepunyaan aku sebelum aku tidur. Mata aku masih kelat,aku sambung tidur hingga tiba masanya aku ke sekolah. Kelam kabut di waktu pagi sudah menjadi kebiasaan aku sebagai seorang pelajar Tingkatan Enam Atas. Masuk ke dalam kenderaan bapak aku yang sentiasa menjadi idaman kalbu sesetangah manusia kerana rim keta bapak aku sungguh menawan. (:

Memang tiap hari aku hampir lewat ke sekolah. Bukan lewat,on time! haha!! Aku sentiasa membaca buku dan nota-nota buatan sendiri dalam kereta sambil mendengar WAI.FM. Boleh tahan lagu Iban yahh...?? hehe!

Setibanya di pagar sekolah yang aku gelar GATE HOSPITAL,bapak aku sentiasa memberi kata-kata peransang agar aku dengan adik aku cemerlang dalam peperiksaan. Dua baris pengawas yang bertugas sentiasa menanti kedatangan aku..Seperti VVIP (: Pengawas sentiasa tegur aku yang tak berstoking..Sebenarnya aku bukan seperti itu. aku suka berstoking. Tapi entah mengapa tahun itu aku seperti tidak mahu berstoking. HAHA!!! Cikgu sentiasa tegur akan pakaian sekolah aku. Baju aku yang sudah pudar,nampak kekuningan,skirt aku yang aku sendiri designed dan hantar ke tailor,sungguh seksi! ala-ala pramugari gituu... hehe! dan kaki ku bogel. Kasut seperti tidak punya wang untuk membeli yang baru. Aku selesa menjadi selekeh! Alasan,asal otak pandai tak perlu kelihatan elok(ini prinsip aku,jangan ikut). Itu lah aku.

Belajar seperti seorang pelajar yang betul-betul menghayati erti " ILMU ADALAH PELITA HIDUP". Aku sentiasa meluanngkan masa belajar sendiri di perpustakaan sekolah dan kantin sekolah sehingga jam 6 petang paling maksimum. Selepas itu,di rumah..aku rehat.

Perjalanan hidup aku sebagai pelajar tingkatan enam memang banyak memberi kesan yang mendalam dan betul-betul mengajar aku menjadi seorang insan yang berguna. Aku menjadi lebih yakin. Segala penat lelah aku,akhirnya terbalas dengan keputusan yang baik! Hehehe..Aku sangkakan aku gagal kerana otak aku telah dirancuni dengan pelbagaia persepi bahawa STPM sangat sangat sukar dan pasti gagal. Tapi,tidak sebenanya! Dengan usaha yang gigih,fokus dan mengetahui tujuan memasuki Tingakatn enam dan mampu menghalang diri dari segala nafsu,akhirnyaberjaya. aku sungguh bangga kerana mampu merempuh STPM yang orang sering kata ianya SUKAR! Aku dan kawan-kawan aku yang lain membuktikan bahawa kami mampu! (:


Dulu aku diejek kerana masih menggunakan pakaian sekolah. Rakan-rakan yang lain sudah memakai pakaian formal yang segak. Kami masih terikat dengan perauturan sekolah. Perkara sedemikian tidak mudah mematahkan semangat. Akhirnya aku mampu,menewaskan mereka. Tak lama lagi aku akan seperti mereka,berpakaian formal........

3 comments:

  1. wah!! kacak bahasa u ant..kmk suka part 'memberus gigi dgn rentak yg rancak' haha.. sungguh indah bahasa mu itu kawan.. =)

    ReplyDelete
  2. hahaha! ya nama nya sastera yang sikda udang undang! hahahha! lanatak jak la bahsa ya

    ReplyDelete
  3. iboh lupak jadi follower kmk k..

    ReplyDelete

Plwease komen deng...